Musím chodit na angličtinu...

Monika Trojanová

15.9.2017

Jak (ne)fungují povinné kurzy pro zaměstnance. Co se stane, když zaměstnanec dostane výuku příkazem? Jeho lekce i pokrok váznou. Takové vzdělávání nemá příliš efekt, shodují se lektoři Caledonian School. Student totiž potřebuje ke studiu vnitřní motivaci, aby ho učení bavilo a viděl v něm smysl. Jinak firma vynakládá zbytečné peníze za jeho kurz.

Lekce z nutnosti nebo za trest

Firemní jazykové kurzy jsou obvyklým zaměstnaneckým benefitem. Někdy však firma potřebuje, aby se jazyková úroveň rapidně zvýšila, a tak kurzy nařídí zaměstnancům povinně. Tento požadavek obvykle souvisí se změnou majitele nebo když právě navázala nové obchodní kontakty se zahraničím.

Z takového povinného kurzu nejvíce čerpají zaměstnanci, kteří už mají pokročilejší znalost angličtiny nebo němčiny a potřebují jen její odborné rozšíření – a především sami vítají možnost vzdělávat se.

Nutnost komunikovat v cizím jazyce se ale může příčit zaměstnancům, kteří jím dosud nemluvili. „Změnu nesou nejhůř začátečníci, kteří budují svou znalost od úplných základů a jejich pokrok je tak velmi pozvolný,“ popisuje lektorka Marta z Caledonian School. „V takových případech se osvědčují jednorázové intenzivní kurzy. Během tří týdnů se jazyková dovednost zvedne i o dvě úrovně. S rychlým pokrokem vzroste sebevědomí studentů, používání jazyka se tolik nebojí.“

Za nejhorší možnost ale považuje kurz, který student dostane „za trest“ (například jeho jazykové znalosti nestačily na obchodní schůzce), případně je určitá jazyková úroveň podmínku v pokračování v zaměstnání. Pracovní selhání se pak může promítat do přístupu k učení. Od zaměstnavatele navíc přichází jasný požadavek, jak má vypadat výstup kurzu – tedy jaké situace bude zaměstanec zvládat v cizím jazyce.

„Tlak na výsledek nebo dokonce riziko ztráty zaměstnání studenta stresuje. Učení jazyka spojuje s nepříjemnými pocity, což je pro výuku kontraproduktivní. Místo osvojení nové schopnosti se z učení stává boj s jazykem,“ říká Marta.

Lektor v roli psychologa?

Studenti mohou také kurzy odmítat, protože mají špatné zkušenosti ze školních let nebo během studia setkali s nevhodnými (a tedy neefektiními) učebními metodami. Například dyslektik potřebuje jiný styl učení, což se dá na individuální lekci přizpůsobit.

Při navrhování povinných lekcích by však měly zaznít výhody právě pro budoucího studenta, aby k učení našel tolik potřebnou motivaci. Je důležité vycházet ze zaměstnancových priorit, hodnot a zkušeností. Pokud například odmítá lekce kvůli nedostatku času, je na místě vhodné řešit nejprve time management a teprve poté přidat jazykové lekce.

Studenti však nejčastěji slyší na kariérní růst, obohacení životopisu nebo možnost vycestovat na zahraniční pobočku. Povinný kurz může zaměstnance podpořit v jeho schopnostech a připravit ho na výkonu, který by nebyl bez znalosti cizího jazyka možný.

Pokud ale zaměstnanec nevidí v učení smysl, nařízené lekce jsou ztrátou energie pro studenta a lektora.

TIP Caledonian School: Chcete mít jistotu, že jazyková výuka bude mít efekt? Nechte si námi zpracovat jazykový audit.

DALŠÍ ČLÁNKY

Plynulá němčina? Mluvit umí málokdo, zájem o kurzy roste

Monika Trojanová 10.8.2017 Jazykové znalosti zaměstnanců neodpovídají tomu, co v současnosti firmy hledají. V ČR přitom přibývá společností, kde komunikace probíhá anglicky i německy. Lidí, kteří však dokážou v němčině jednat nebo prezentovat, je naproti tomu...

číst více